RELIKER!!!

Jag är jätte-fascinerad över reliker. Döda män/kvinnors stumpar, fingrar, hårtussar som hålls inlåsta i en förgylld (oftast)låda och dyrkas.... Jag funderar över vem det är som bryter/klipper loss "bitarna" från de dödas kroppar, för inte fan lossnar ett finger så lätt från ett lik. Trust me I know.
Jag kan förstå en mumifierad kropp som hamnar i "kläm" på nå sätt, där kan ju en "bit" eller så lossna.
men från ett lik som har sitt skin intakt och inte hunnit "torka ut" är det svårt att få "bitarna" att lossna som sagt.

Nån måste alltså utses och, inte vet jag, ha som uppgift att kapa vissa delar av den dödes kropp (om kroppen är viktig nog det vill säga - alltså ska helgonförklaras eller dyrkas en aning).

Jag har sett otaliga lik, hanterat många döda kroppar och vart med när döda balsameras och "stoppas upp" för att uttrycka mig grovt. Inte sjutton kan en balsamerad eller relativt "nydöd"  kropp ge efter så lätt så att man kan sno ett finger bara sådär. Då får man ju klippa av det....

Här har ni Galileo´s pekfinger....säg inte att det bara "föll av" sådär rakt och fint. Nån kapade det. Jag skulle vilja intervjua människorna som har det till uppgift att förse troende med döda människors kroppsdelar.


Döden är fascinerande.
Det ända man kan lita på i sitt liv är ju döden.
Nångång dör du.
Nångång måste du dö.

Religon är också beundransvärt fascinerande.
En enda lång saga som aldrig tar slut.

Jag kan försvinna i mina egna tankar hur länge som helst.
Jag vet inte vart jag hör hemma någonstans i virrevarvet av religions-typer.

Satanism, Nihilism, Asatro och Gnostisims har jag fördjupad mig i.
Men jag tror på Kunskap och att kunskap är makt.


Jag och Uno kan få ryck ibland och diskutera allt kring detta.
Hyra konstiga bibliska filmer.
Det är kul att va nyfiken, det borde alla vara.
Det finns ju så mycket att lära sig

Men hur nice skulle det inte vara att vid dödens intåg hamna uppe hos Oden i Valhall och skåla i mjöd med resten av vikinga-packet?
Köra lite "off-road" med Tors vagn?
I would love it!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0