Man gör lite nytta när man har tråkigt hörrni.

Idag har jag lärt mig att den polska nationalsången nämner Sverige.
Sveriges nationalsång nämner sverige i den 4:e versen
 - Och hur många av er kan den? Hmmm näää just det. Då ska ni läsa detta och lägga på minnet:

Efter dom vanliga 2 verserna så fortsätter det såhär:

"Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
Din fana, högt den bragderika bära,
Din fana, högt den bragderika bära."

oooch sen:

"Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden." ( vi byter ut ordet "gud" mot typ Tor, så låter det bättre)

I den polska nationalsången så sjunger man såhär om Svea Rike:

"...Som Czarniecki tog tillbaka Poznań
I kamp med svensken,
För att befria fosterlandet från dess bojor
Ska vi återvända över havet
"

Ha!

Eftersom nationalsången blivit vår nationalsång endast genom tradition så går det att byta ut den...
Vilken låt ska ersätta den?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0