15/12-12 MUCHO LONGO INLÄGG

Fb-blues säger jag bara.
Vänner und folk som skriker och kräks ut deras förfaran över  pepparkaksgubbar, disney-snuttar och diverse traditioner som är på väg och dö ut.

Vad folk reagerar.VIlken glööööööööööööd!
Om de bara kunde reagera på samma sätt ang de hemlösa, de äldre eller de svårt sjuka som tvingas jobba...
 
Jag får väl försöka förstå dom som verkligen inte kan leva utan detta, och jag försöker, tro mig, men det är bara inte viktigt för mig.
Enligt mig så skapas ju traditioner hela tiden, man tar bort - men lägger till. ANPASSAR kan man säga.
Tradition är inte viktich für mich, att det ska va som det alltid har varit, för det är för jävla tråkigt.
Make new ones?

Jag menar vad säger man om de familjerna som har som TRADITION att dra till Thailand kring jul/nyår?
Jag är inte så säker på att den TRADITIONEN är så gammal, max en halv generation. New one!

Och alla "TRADITIONER" eller speciella firanden är antingen lånade eller religiösa - därav avsaknaden att "fira" någonting överhuvudtaget för min del.
Jul är endast kul för att jag alltid får en massa presenter. (vissa personer försöker intala sig själva att de detta år ska fira på "rätt sätt", en RIKTIG jul, men det skiter sig alltid innan 2:a advent och då sätter stressen in och allt är bortkastat - i´ve been there)
Midsommar är endast rolig för att det är en utsökt ursäkt till intag av div alkoholhaltiga drycker och idiotiskt beteende med inslag av grill och spyor, de flesta är lediga dagen efter jue.
Nyårsafton är betingat med sannslös fylla och godnatt innan tolvslaget. ELLER att alla har kul, sen blir klockan tolv - alla går hem. Men man hann skåla iallafall.

Jag värnar inte om svenska traditoioner eftersom, så som jag skrev, är de flesta grundade på religiöst nonsens, människans köpmani, dåliga ursäkter att supa sig full (inför barn och ungdomar), en form av skenhelig "VI BRYR OSS" känsla som drar in över folket för att sen försvinna och kvar står fortfarande de utsatta.
 
Är detta orsaken till varför jag utan tvekan jobbar vid första tillfälle vid dessa "högtider"?
Mycket troligt! yes.

Sen tycker jag att det är så konstigt att vänner pratar om svenskt hit och dit och värna om det svenska "arvet" och "traditionerna",  "jag är ingen rasist men...." COME ON...? What now? höhööö mmhhhmmm..
Finns det någon i min bekantskapskrets som ens firat vår nationaldag - utan alkohol - utan att vara asplackat?
Jag undrar om folk vet varför vi firar nationaldagen? UTAN ATT GOOGLA!!

Jag är svensk för att jag är född i Sverige, jag bor här, i mitt pass står det att jag är av Svensk nationallitet, jag pratar svenska, skriver oftast på svenska - allt jag äger finns i Svea Rike.
Skulle jag slåss för ett land så är det för Sverige, för jag är svensk.
Men thats it.
Jag kunde lika gärna blitt till liv i ett annat land.
Haft en annan nationallitet.
Slagits för ett annat land.
 
Jag ser människor som människor. Inte olika nationalliteter som vandrar omkring och hotar min nationallitet
Medmänniskor.
 
Jag har aldrig under mitt snart 30åriga liv behövt leva utanför Svea Rikes gränser - om jag inte själv velat, så jag har ingen insyn i hur det är att vara utlänning, mer än på semestern...och ibland tycker jag det räcker - i know when im not welcome liksom...
Så jag kan endast yttra mig om det jag vet/tycker/tänker:


Jag är Svensk i dagsläget och det är jag glad och stolt över!
Jag älskar mitt modersland för att här får jag vara den jag är och tänka fritt utan att bli trakasserad.
Här i detta land kan jag skriva på en blogg att jag är ateist och inte riskerar dödstraff, ses som antikrist eller får utstå utfrysning.
I mitt hemland kan jag bli den jag vill bli. Jag får älska den jag älskar! Och jag kan försäkra min älskade katt lika mycket som mig själv (fast Die katze har bättre livförsäkring än jag)!
Jag är stolt över att kunna wilkommen andra medmänniskor - andra nationaliteter. .
Jag är glad över att det finns empati bland mitt folk som hjälper de som ligger on the bottom och krälar.

Jag kunde lika gärna levt i ett land där jag som KVINNA inte har samma rättigheter, där de som är på botten ska stanna på botten, där gränserna stängs vid krig så du och din familj inte har någon möjlighet till ett drägligt liv med mat och vatten..
Där jag anses vara mindre värd och opålitlig/omoralisk för att du inte är religiös.

Det finns så mycket att nämna...men jag tror nii fattar vad jag menar.  Jag är glad och fröjdefull utan traditioner, papperkaksgubbarna, disney-klipp och allt annat skit som bara hänger med genom åren och som man dammar av en gång/år och tar så seriöst så man får magsår,

Heder åt er som orkar med att vara bittra dårå. Jag är då kvitt.
Jag ser fram emot ett vego-julbord med moran och mormoran - inte av TRADITION men för att JAG VILL(äta mat)

Jag är inte intresserad av politik - det får jag utslag av, detta är endast mein tankar ya´ll.
So save the last dance for somebody else. Och håller du inte med så är det fajnt, du har rätt till din åsikt så som jag har till min, ingen åsikt kan va fel, endast olika.
Red. har inte korr läst någonting så obs på div stavfel, meningsbyggnader och SÄRSKRIVNINGAR!
HA!
Ja, så kan det låta en lördagkväll för iowas skrivstuga..
 
And now I shall have some glögg und listen to Johann Sebastian Bach
 

Kommentarer
Postat av: Cat Von P

Amen!

2012-12-15 @ 23:10:46
URL: http://crazyoldcatlady.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0