4/5-13

Today har det varit städdag på lorans går och jag har självklart hjälpt till att konka skräp och senare matvaror från affären.

Jag blev skitförbannad på en äldre dam på lorans gård som kämpade med en tung kartong på sin rollator, frågade artigt om jag kunde hjälpa henne med den och hon vräker ur sig:
"nää oooo nej. Det krävs en stark KARL för sånt här" varpå jag gav henne mig fejkade smajl och försökte att inte rycka lådjäveln från rollatork och jonglera med den så hon får se att jag är mer styrka än EN KARL.
FAKK!

Min kära mora är likadan.
"vi väntar tills Jonossi kan komma och bygga/limma/lyfta/sätta ihop"
"det där kan du ju inte ha på dig...du ser ju ut som EN KILLE"
"Det är bara KILLAR som har/använder sånt"
" Det är ju en KILL-sport"
"Vill du se ut som en KILLE?"

AMEN NI FÖRSTÅR...VAD JAG MENAR..

När man väl börjar lära sig om könsroller och intressera sig för genus så blir allt så tydligt.
Ta jobbet tex.
Där får jag OFTA höra av gubbar/killar att jag är SÖT/VACKER/SNYGG.
När de sesan pratar om en manlig arbetskamrat som gör samma skitgöra så är han DUKTIG/SMART/KOMPETENT/PROFFSIG.
Ni märker skillnaden.
Jag blir gladare om du säger " fan va bra vän du är" än att du kommenterar mina kläder eller mitt hår - mitt utseende.
Det är inte ofta man hötär killkompisar emellan säga så...eller hur?
"vad snygga byxor! Vart har du köpt dom Danne?"
"snygg du.är i håret dåå"
" du är alltid så snyggt klädd fredde, du ser alltid så fräsch ut!"

Hellre en kommentar om min PERSON än UTSEENDET.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0